Pravidla showdownu
SK SLAVIA PRAHA odbor zrakově postižených
Atletika Goalball
Kuželky
Běžecké lyžování
Sjezdové lyžování
Plavání
Tandemová cyklistika
Tyto stránky jsou pouze informativní a pro platnou verzi pravidel a soutěžního řádu je nutné se obrátit na Svaz zrakově postižených sportovců.
1. Základní pravidla
Showdown hrají 2 hráči. Hraje se na pravoúhlém stole s brankovou jamkou na každém konci a středovou přepážkou míčkem vyplněným ocelovými kuličkami, které zvyšují slyšitelnost. Účelem hry je odpálit míček přes stůl pod středovou přepážkou a dostat jej do protihráčovi branky, který se tomu snaží zabránit.
- 1.1 Pravidla hry jsou dále detailně uvedena.
- 1.2 Typ turnajů bude určen komisí IBSA po konzultaci s organizátory.
- 1.3 Dojde-li k jakékoliv nejasnosti ohledně pravidel hry, pak je závazná vždy anglická verze.
2. Všeobecně
- 2.1 Oficiálně by měli být turnaje přítomni:
- A) Rozhodčí (vidomý)
- b) Časoměřič (celkový i oddechový čas)
- c) Počítač skóre (stav a počet podání)
Počítač skóre a časoměřič může být jedna osoba.
- 2.2 Rozhodčí bude dbát na dodržování pravidel, při čemž jeho verdikt je vždy konečný a platný.
- 2.3 Vítězem se stává hráč, který dosáhne jako první jedenácti bodů a vede nad soupeřem nejméně o 2 body. To platí až do stavu 16:16. Dojde-li k této situaci, pak vítězí hráč, který získal bod, přestože nevede s dvoubodovým rozdílem.
- 2.4 Pokud dojde během turnaje k situaci, že je málo času, lze tento omezit na 15 minut pro jednotlivý zápas. Pokud je to jen možné, je třeba šetřit čas ve prospěch finále.
- 2.5 Vyprší-li časový limit určený pro hru, vítězí hráč, který je právě ve vedení.
- 2.6 Po každé sadě hry si soupeři vymění strany. Při poslední sadě si hráči vymění strany po dosažení šesti bodů jedním z hráčů nebo uběhne-li polovina limitu.
- 2.7 Pokud se zápas hraje pouze na jednu sadu, pak si hráči vymění strany po dosažení šesti bodů jedním z hráčů nebo uběhne-li polovina limitu.
- 2.8 Maximální čas na výměnu stran je jedna minuta.
- 2.9 Hru zahajuje i končí jedním písknutím rozhodčí.
- 2.10 Po změně stran se musí hráči postavit na pravou stranu.
3. Oddechový čas
- 3.1 Hráč může požádat rozhodčího během přerušení hry o oddechový čas. Během jedné sady lze uplatnit tuto žádost pouze jednou. Délka oddechového času je 45 vteřin.
- 3.2 Rozhodčí může přerušit hru kdykoliv to pokládá za důležité (zranění, hluk, atd.). Hra po té začíná novým podáním.
- 3.3 Hrací čas se během oddechového času nepočítá.
4. Skórování
- 4.1 Za gól se počítají dva body. Dá-li hráč gól, rozhodčí dvakrát pískne.
- 4.2 Hráči mohou skórovat bez ohledu na to, který z nich podává.
- 4.3 Jeden hod získává soupeř hráče, který zasáhne středovou přepážku.
- 4.4 Jeden bod získává soupeř hráče, jehož míč přeskočí přes středovou přepážku.
- 4.5 Jeden bod získává soupeř hráče, který se dotkne míčku kteroukoliv částí těla kromě pálky, či úderové ruky. Jedním bodem je potrestán hráč, ocitne-li se kterákoliv část jeho těla kromě pálky a úderové ruky mezi pomezními čarami hracího prostoru.
- 4.6 Jeden bod získává soupeř hráče, který zachytí a zastaví míček a neodehraje jej do tří vteřin.
- 4.7 Jeden bod získává soupeř hráče, jehož míček po odehrání opustí stůl.
5. Zahájení hry
- 5.1 Před zahájením hry se rozhodčí, časoměřič, počítač skóre i oba hráči vzájemně představí.
- 5.2 Před zahájením hry rozhodčí zkontroluje chránič ruky, pálku, oděv a neprůhlednou masku očí.
- 5.3 Před zahájením hry rozhodčí hodí mincí, hráč který uhádne podává jako první.
- 5.4 Rozhodčí podá míček hráči, který bude podávat, zeptá se jsou-li oba připraveni a pokud ano, oznámí začátek hry jedním písknutím.
6. Podání
- 6.1 Po zaznění píšťalky a zahájení hry musí hráč, který podává, odpálit míček do tří vteřin. Pokud tak neučiní, strácí podání a jeho soupeř získává bod.
- 6.2 Pokud hráč podává, je za podání považován jakýkoliv úder do míčku.
- 6.3 Každý hráč má pět podání za sebou, poté podává soupeř.
- 6.4 Po odpálení musí míček udeřit do vnitřní stěny stolu dříve, než projde pod středovou přepážkou. Pokud se tak nestane, rozhodčí zastaví hru a podávající strácí podání. Pokud se tak stane při dvou následujících podání, je hráč potrestán jedním bodem a strátou podání.
- 6.5 Pokud rozhodčí nebyl schopen dobře vidět situaci, má právo hru zastavit a nechat podávat hráče znova.
7. Hra
- 7.1 Hraje se pouze ze zadních stran stolu, nelze hrát ze stran.
- 7.2 Aby byl míček uznán za platný, musí vždy projít pod středovou přepážkou stolu.
- 7.3 Pálka musí být držena po celou dobu pouze jednou rukou, kromě času, kdy si hráč střídá ruky. Porušení tohoto pravidla má za následek potrestání hráče jedním bodem.
- 7.4 Jeden bod získává soupeř hráče, který má v hrací ploše obě ruce, kromě času, kdy si hráč střídá ruky
- 7.5 Pokud ve hře nastane delší pauza, přeruší rozhodčí hru jedním písknutím. Před dalším započetím oznámí rozhodčí stav a počet zbývajících podání.
8. Mrtvý míč
- 8.1 Pokud se míček pohybuje tak pomalu, že se hra neúměrně protahuje nebo kterýkoliv z hráčů neví, kde je míček a tudíž nemůže hrát, oznámí rozhodčí mrtví míček a následuje nové podání.
9. Tresty
- 9.1 Pokud hráč dává úmyslně pálku do brankoviště nebo ji drží nad brankovou jamkou, smí rozhodčí přiznat jeden bod soupeři.
- 9.2 Není dovoleno držet pálku v brankovišti déle, než tři vteřiny. Pokud hráč poruší toto pravidlo, získává bod jeho soupeř.
- 9.3 Pokud hráč chytá, zastavuje nebo usměrňuje míček rukou, či prsty, získává bod jeho soupeř.
- 9.4 Pokud hráč upustí pálku a ihned ji nezvedne, aby mohla hra pokračovat, získává bod jeho soupeř.
- 9.5 Hýbání stolem, škrábání pálkou po stole, mluvení během hry a další činnosti, které rozhodčí uzná za nesportovní budou potrestány:
- a) varováním
- b) přisouzením jednoho bodu soupeři
- 9.6 V případě závažného přestupku (házení míčkem, či pálkou atd.), může rozhodčí hráče vyloučit bez předchozího varování a zápas ukončit výsledkem 11-00 ve prospěch soupeře.
10. Výstroj hráčů
- 10.1 Hráči musí mít tričko s krátkým rukávem.
- 10.2 Doporučuje se, aby hráči používali ochranu ruky. Ta však nesmí překročit čtyři centimetry nad zápěstí a nesmí prodloužit ruku o více, než dva centimetry.
- 10.3 Hráč musí mít masku na oči, která musí být neprůhledná.
- 10.4 Rozhodčí je povinen být oděn v bílé tričko a musí být na první pohled patrné, že je rozhodčím.
11. Vybavení pro SHOWDOWN
- 11.1 Pálky by měly být shotoveny z tvrdého, hladkého materiálu. Rozměry: délka 22,9 cm; šířka 8,9 cm; tloušťka 0,7 cm. Rozměry rukověti: délka 12,7 cm; průměr 3 cm.
- 11.2 Míčky by měly mít průměr 6 cm a musí mít tvrdý a hladký povrch. Vnitřek míčku musí být vyplněn ocelovými kuličkami nebo broky umožňujícími snadnější slyšitelnost.
- 11.3 Rozměry stolu:
- Rohy: 22,8 cm
- Kontaktní deska: 15 nebo 5 cm s přesahem 2 cm a šířkou 10 cm
- Jamka: polokruhová o průměru 30,4 cm
- Boční stěny: pravoúhlé, svislé o výšce 14 cm
- Vertikální otvor v zadní stěně: 30,5 X 10,2
- Středová přepážka: 45,8 cm
- Výška hrací plochy od země: 78 cm
- Délka stolu: 366 cm
- Šířka stolu: 122 cm
12. Definice pojmů používaných při hře
- 12.1 Úderová ruka - část ruky až 4 cm nad zápěstím včetně chrániče, ve které hráč drží pálku.
- 12.2 Středová přepážka - pravoúhlá deska, rozdělující hrací prostor na dvě poloviny a bránící pohledu na soupeřovu branku. Je umístěna shora na bočních stěnách nad hrací deskou.
- 12.3 Hra - vyhrává hráč, který dosáhne jako první jedenácti bodů a vede při tom nejméně o dva body. To platí až do dosažení stavu 16:16. V tomto případě vyhraje hráč, který získá bod jako první, aniž by vedl rozdílem dvou bodů.
- 12.4 Branka - branky je dosaženo, pokud skončí míček v brankové jamce výsledkem obranné nebo útočné činnosti. Pokud však byl již podle názoru rozhodčího míček v brance a opět vyskočil, pak je možné jej uznat také jako branku.
- 12.5 Branková jamka - otvor ve vodorovné hrací ploše a svislé zadní stěně, kam musí být míček zahrán, aby bylo možné jej uznat jako branku (gól).
- 12.6 Brankoviště - území mezi brankovou jamkou a nahmatatelnou (drsně namalovanou) ohraňičující čarou.
- 12.7 Série podání - sled pěti po sobě následujících podání.
- 12.8 Kontaktní deska - dřevěný kryt umístěný shora na zadní svislé stěně.
- 12.9 Zápas - jakákoliv kombinace her (sad).
- 12.10 Hrací prostor - prostor zahrnující hrací desku a prostor nad ní ohraničený svislými bočními a zadními stěnami.
- 12.11 Hrací deska - povrch vodorovné desky stolu.
- 12.12 Tie-break - rozhodčí hodí minci, vítěz střílí jako první. Hráč střílí na soupeřovu branku. Poté hraje soupeř. Míček se musí před vniknutím do branky dvakrát odrazit. Každý hráč má stejný počet střel. Pokud jeden z hráčů skóruje, je vyhlášen vítězem, skórují-li oba, zápas pokračuje až do rozhodnutí.
- 12.13 Stop-time - celková odehraná doba.
Tyto stránky jsou pouze informativní a pro platnou verzi pravidel a soutěžního řádu je nutné se obrátit na Svaz zrakově postižených sportovců.
!!V případě rozdílného výkladu mezinárodních pravidel platí anglická verze!!Pravidla podle Mezinárodní asociace zrakově postižených sportovců (IBSA)
Případné dotazy a připomínky
Zpět na úvod